dinsdag 16 februari 2010

Trend van vroeger









Mobiele telefoon

Al weer vijftig jaar geleden, in 1956, werd het eerste mobiele netwerk in gebruik genomen, voor enkele honderden abonnees in Zweden, voornamelijk dokters en advocaten. Dit MTA-netwerk (Mobile Telephone A), met dekking in en rond Stockholm en later ook Gotenborg en Malmo, werd ontwikkeld door Ericsson. De ongeveer 14 kilo zware systemen werden in auto’s gemonteerd en namen een hele kofferbak in beslag. Hoewel ook voor 1956 met mobiele telefonie werd geëxperimenteerd, of beter gezegd radiotelefonie, was dit het eerste breed toegepaste systeem.
Het systeem van Ericsson functioneerde goed, maar de tussenkomst van een telefoniste was nog vereist. Omdat het een radiosysteem was, moest de gebruiker voortdurend alert blijven om te horen of zijn nummer werd opgeroepen. De in 1947 uitgevonden transistor werd in de jaren zestig en zeventig vervolmaakt, en bracht een hele technische revolutie op gang. Rond 1965 kwam een ‘draagbare’ versie op de markt, de MTB, die echter nog altijd zo’n 9 kilo woog inclusief batterijen.
Vandaag de dag is de mobiel niet meer weg te slaan uit het straatbeeld. Onderzoek wijst uit dat één op de vijf mensen om je heen met een telefoon bezig is. De functie is ver uitgebreid. Waar de GSM vroeger louter diende om te bellen, zijn de telefoons nu uitgegroeid tot kleine PDA’tjes. Er wordt vaker op het World wide web getreden dan dat er gebeld wordt.

Microtrend: GSM
Maxitrend: Mobiliteit
Megatrend: Technologisering.

Flowerpower was in de jaren 60 een jeugdcultuur afkomstig uit Amerika. De term zou voor het eerst zijn gebruikt door de dichter Allen Ginsberg in 1965. Een eerste begin ontstond op de campus van de universiteit van Californië en speciaal in San Francisco waar de popgroep The Doors een eerste begin maakte. De beweging kwam op stoom toen The Beatles zich ermee identificeerden en hun album Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band uitkwam.
De mensen die in de flowerpower subcultuur zaten werden ook wel hippies genoemd. Ze leefden vaak in communes, rookten wiet, dronken thee en luisterden naar psychedelische muziek. Ze protesteerden tegen de oorlog, honger en armoede op de wereld. De musical Hair geeft een goed beeld van de weerstand tegen de oorlog in Vietnam. Hippies vonden ook dat de mens in harmonie met de natuur moet leven. Het was een open manier van leven die niet altijd gewaardeerd werd door oudere generaties. In deze tijd beschouwden velen Amsterdam als een magisch centrum. Hasjiesj en wiet werden populair, hoewel het gebruik nog niet gedoogd werd. Er werd ook wel LSD gebruikt maar nog nauwelijks harddrugs en veel hippies waren niet gek op alcohol.
Flowerpower drukte zich ook uit in kleding en haardracht: fleurige patronen en kleuren, haarbanden, slippers, ruwkatoenen hemden, wijdvallende kleding (vaak naar Indiase snit), of juist superstrakke kleding: de hotpants en de minirok deden hun intrede om de onafhankelijkheid van de vrouw te benadrukken.

Microtrend: Wiet roken
Maxitrend: Flower Power
Megatrend: Onafhankelijkheid
















Emancipatie
In de jaren ’60 en ’70 kwam de vrouwenemancipatie op gang. De vrouwen vochten voor hun gelijkheid. Ze kwamen op tegen de regels waar ze zich als vrouw aan moesten houden. Een voorbeeld hiervan is de minirok voor de vrouwen in plaats van de degelijke rok die tot over de knie kwam. Vrouwen waren van mening dat ze hetzelfde waren als mannen in kunnen en doen. Dit wilden ze bewijzen. Ook provoceerden zij graag tegen het ideaalbeeld dat er op dat moment van vrouwen bestond. Zij wilden bewijzen dat ze meer in huis hadden dan alleen het runnen van het huishouden.

Microtrend: Dolle mina’s
Maxitrend: Feminisme
Megatrend: Emancipatie




Socialisering
In de jaren ’50 en nog in het begin van de jaren ’60 was het gezin erg belangrijk voor de Nederlandse bevolking. Er heerste saamhorigheid onder de mensen. Gezelligheid binnen het gezin was erg belangrijk. Een sociale opstelling buiten het gezin daarentegen ook. Het wij-gevoel was erg groot, meer als de slogan “samen staan we sterk”. Met problemen kon je altijd bij familie terecht en er waren genoeg mensen die klaar stonden daarbinnen om je een handje toe te steken.

Microtrend: Sterke familiebanden
Maxitrend: Saamhorigheid

Megatrend: Socialisering


Schoonheidsideaal


Geneeskunde is al jarenlang verbeterd. Het is het vakgebied dat zich richt op ziekten en afwijkingen van het menselijk lichaam en het verbeteren, herstellen en het voorkomen van deze ziekten en afwijkingen.
Maar het heeft niet meer alleen genezen, herstellen en voorkomen als doel, maar ook het veranderen van lichaamsdelen. Perfectie speelt een steeds belangrijkere rol. Mensen zijn niet meer tevreden met het lichaam wat ze hebben, maar willen het anders en beter.


Microtrend: plastic chirurgie
Maxitrend: schoonheidsideaal
Megatrend: geneeskunde

Psychologie



Zelfkennis is het bewust zijn van de eigen gedachten, emoties en gevoelens. Wie ben ik en waarom doe ik zoals ik doe? Zelfkennis is het begin van wijsheid omdat het de eigen geconditioneerdheid doorziet waardoor een duidelijk besef ontstaat van wat dat waar is en van wat dat vals is.
Veel mensen lijden onder jaloezie, wraakzucht, depressie, stress en ga zo maar door. Maar wat is hier de oorzaak van? Mensen kregen behoeften om hier achter te komen. Ze wilde meer over zichzelf als individu weten. En daarom kwam de psychologie op. Er werd onderzocht waarom iedereen is, zoals die is.

Microtrend: zelfkennis
Maxitrend: psychologie
Megatrend: individualisering


Trend van vroeger: Verzamelen van flippo’s

In 1995 werd het verzamelen van flippo’s populair, vooral bij de kinderen van de basisschool.
Flippo is een rond schijfje dat gratis bij een zak smiths zat. Hierop werden verschillende verschillende looney tunes en chester cheetos figuren afgebeeld. met de flippo kon je verschillende spelletjes doen waarbij je andermans flippo kon winnen. Als je dubbele flippo’s had dan kon je dat onderling met elkaar ruilen en daarnaast gaven fabrikanten van smiths ook verzamelmappen uit waarin je de flippo’s kon verzamelen

Microtrend: flippo’s
macrotrend: erbij horen
maxitrend: zoveel mogelijk flippo’s verzamelen


Trend van vroeger: walkman

de walkman werd in 1979 door sony geintroduceerd.dit apparaatje was in die tijd één van de eerste mobiele geluidsdrager. in de walkman kon een tape/ casette geplaatst worden dat via de koptelefoon muziek afspeelde. met de walkman kon men elke gewenste tijdstip zijn of haar muziek beluisteren.
De walkman was vooral populair onder de jongeren. de reden dat de walkman so populair was had te maken met de draagbare radio in de jaren ’60. Ook had het te maken met de manier waarop sony dit apparaatje op de markt had geplaatst.



Microtrend: walkman
macrotrend: minimalisering
maxitrend: technolisering








Geen opmerkingen:

Een reactie posten