Reinier Evers is donderdag uitgeroepen tot trendwatcher van het jaar 2007. Evers is oprichter en directeur van Trendwatching.com. De jury vindt dat hij trends het beste vertaalt voor zowel publiek als bedrijfsleven.
‘Evers’ aanpak is bij uitstek op de praktijk gericht: hij belicht de kansen en bedreigingen die trends met zich meebrengen aan de hand van cases. Meestal laat hij zien hoe succesvolle voorbeeldbedrijven inspelen op een bepaalde trend of zelfs een trend zetten’, aldus de jury. Trendwatching.com is bekend van de gratis nieuwsbrief. Daarnaast biedt de website betaalde jaarrapporten en video’s aan, maar ook betaalde lezingen en presentaties van Evers zelf. In de jury zaten mensen van verschillende disciplines, zoals marketing, media, en management. Juryvoorzitter is Andrea Wiegman, tevens mede-hoofdredacteur van trendmagazine Eye. De jury stelde zich de vraag wat de voorspellingen van de trendwatchers voor de maatschappij en het bedrijfsleven betekenen, maar keek ook naar de onderzoeksmethode. Met de prijs wil initiatiefnemer Eye dat trendwatching uit de sfeer van de glazen bol wordt gehaald. Evers moest het opnemen tegen onder anderen Carl Rohde, Adjiedj Bakas, Frank Janssen en Hilde Roothart.
Hij heeft opkomst van Status Skills gesignaleerd. De behoefte aan statussymbolen een mooie leaseauto of een groot huis zal altijd blijven bestaan. Maar status is niet meer alleen van materiële aard, het gaat ook om ervaringen. We zien een steeds grotere groep ontstaan van jongeren die niet alleen consument zijn, maar ook participeren. Voor hen gaat het niet zozeer om wat je hebt, als wel om wat je kunt. Slimme bedrijven gaan voor die mensen, naast producten, ook skills aanbieden. Zo verkoopt Nikon niet alleen camera's maar geven ze ook fotografieworkshops en hebben Apple-winkels ook classrooms waarin ze uitleggen hoe je hun software kunt gebruiken.' Hij durft 2 trends te claimen: Generation C en Pop-up retail. Met de eerste bedoelen we de groeiende behoefte van consumenten om hun creativiteit online te delen: te schrijven, fotograferen, zingen, dansen, filmen de behoefte om te laten zien wie je bent en wat je kunt.' De aanleiding voor Pop-Up Retail was een vliegmaatschappij in Amerika die voor een maand of drie als experiment een klein winkeltje had geopend. Een winkel die opduikt en weer verdwijnt, dat past in de huidige tijdsgeest van verveling en vluchtige ervaringen. Onze term Pop Up Retail werd binnen no time overgenomen; van CNN tot The New York Times; iedereen had het erover. En ieder enigszins vooruitstrevend bedrijf volgde met een eigen variant: van Levi's en H&M tot de Amerikaanse modewinkel Target. Daar stonden we zelf wel even van te kijken.
‘Evers’ aanpak is bij uitstek op de praktijk gericht: hij belicht de kansen en bedreigingen die trends met zich meebrengen aan de hand van cases. Meestal laat hij zien hoe succesvolle voorbeeldbedrijven inspelen op een bepaalde trend of zelfs een trend zetten’, aldus de jury. Trendwatching.com is bekend van de gratis nieuwsbrief. Daarnaast biedt de website betaalde jaarrapporten en video’s aan, maar ook betaalde lezingen en presentaties van Evers zelf. In de jury zaten mensen van verschillende disciplines, zoals marketing, media, en management. Juryvoorzitter is Andrea Wiegman, tevens mede-hoofdredacteur van trendmagazine Eye. De jury stelde zich de vraag wat de voorspellingen van de trendwatchers voor de maatschappij en het bedrijfsleven betekenen, maar keek ook naar de onderzoeksmethode. Met de prijs wil initiatiefnemer Eye dat trendwatching uit de sfeer van de glazen bol wordt gehaald. Evers moest het opnemen tegen onder anderen Carl Rohde, Adjiedj Bakas, Frank Janssen en Hilde Roothart.
Hij heeft opkomst van Status Skills gesignaleerd. De behoefte aan statussymbolen een mooie leaseauto of een groot huis zal altijd blijven bestaan. Maar status is niet meer alleen van materiële aard, het gaat ook om ervaringen. We zien een steeds grotere groep ontstaan van jongeren die niet alleen consument zijn, maar ook participeren. Voor hen gaat het niet zozeer om wat je hebt, als wel om wat je kunt. Slimme bedrijven gaan voor die mensen, naast producten, ook skills aanbieden. Zo verkoopt Nikon niet alleen camera's maar geven ze ook fotografieworkshops en hebben Apple-winkels ook classrooms waarin ze uitleggen hoe je hun software kunt gebruiken.' Hij durft 2 trends te claimen: Generation C en Pop-up retail. Met de eerste bedoelen we de groeiende behoefte van consumenten om hun creativiteit online te delen: te schrijven, fotograferen, zingen, dansen, filmen de behoefte om te laten zien wie je bent en wat je kunt.' De aanleiding voor Pop-Up Retail was een vliegmaatschappij in Amerika die voor een maand of drie als experiment een klein winkeltje had geopend. Een winkel die opduikt en weer verdwijnt, dat past in de huidige tijdsgeest van verveling en vluchtige ervaringen. Onze term Pop Up Retail werd binnen no time overgenomen; van CNN tot The New York Times; iedereen had het erover. En ieder enigszins vooruitstrevend bedrijf volgde met een eigen variant: van Levi's en H&M tot de Amerikaanse modewinkel Target. Daar stonden we zelf wel even van te kijken.
Hilde Roothart
Pionier in trendonderzoek
Hilde Roothart (1966) studeerde modevormgeving aan de Utrechtse Hogeschool voor de Kunsten. In Parijs deed ze ervaring op bij twee stylingbureaus, Peclers Paris en het bureau van Lidewij Edelkoort. Terug in Nederland werkte ze achtereenvolgens bij de styling- en adviesbureaus van Günther Frank en Milou Ket.
In 1996 richtte ze Trendslator op dat zich bezighoudt met de vertaling van trends naar strategieën en concepten, markten en merken. Ze publiceerde over trends in Eye, MarketingTribune, RetailTrends, Second Sight en Tijdschrift voor Marketing. Samen met Wim van der Pol schreef ze ‘Van Trends naar Brands’ (Kluwer 2001). In het najaar van 2005 verscheen ‘Zien - Trends van vandaag, markten van morgen’ bij uitgeverij Business Contact. Samen met Irene Ras werkt zij aan ‘Goed Boek – Tien kansen voor een betere toekomst’ dat in het voorjaar van 2010 bij Kluwer verschijnt.Ze geeft met enige regelmaat gastlessen: Academie voor Management (Merkmanagement), Amsterdam Fashion Institute (AMFI), Artemis Styling Academie, EURIB (Master of Design Management), Haagse Hogeschool, Piet Zwart Institute (Master Retail Design). Daarnaast is ze een regelmatige spreker op bijeenkomsten over trends en de toekomst. Ze was genomineerd voor de Verkiezing van de Trendwatcher van het Jaar 2007 en voor Trendwatcher of the Year in 2009
Pionier in trendonderzoek
Hilde Roothart (1966) studeerde modevormgeving aan de Utrechtse Hogeschool voor de Kunsten. In Parijs deed ze ervaring op bij twee stylingbureaus, Peclers Paris en het bureau van Lidewij Edelkoort. Terug in Nederland werkte ze achtereenvolgens bij de styling- en adviesbureaus van Günther Frank en Milou Ket.
In 1996 richtte ze Trendslator op dat zich bezighoudt met de vertaling van trends naar strategieën en concepten, markten en merken. Ze publiceerde over trends in Eye, MarketingTribune, RetailTrends, Second Sight en Tijdschrift voor Marketing. Samen met Wim van der Pol schreef ze ‘Van Trends naar Brands’ (Kluwer 2001). In het najaar van 2005 verscheen ‘Zien - Trends van vandaag, markten van morgen’ bij uitgeverij Business Contact. Samen met Irene Ras werkt zij aan ‘Goed Boek – Tien kansen voor een betere toekomst’ dat in het voorjaar van 2010 bij Kluwer verschijnt.Ze geeft met enige regelmaat gastlessen: Academie voor Management (Merkmanagement), Amsterdam Fashion Institute (AMFI), Artemis Styling Academie, EURIB (Master of Design Management), Haagse Hogeschool, Piet Zwart Institute (Master Retail Design). Daarnaast is ze een regelmatige spreker op bijeenkomsten over trends en de toekomst. Ze was genomineerd voor de Verkiezing van de Trendwatcher van het Jaar 2007 en voor Trendwatcher of the Year in 2009
Marian Salzman
Marian is een bekende trendwatcher en zelfs een van de vijf favoriete van eYe. Begin jaren negentig begon zij actief te worden op internet. Toen andere marktonderzoekbureaus net de kantoorautomatisering op orde hadden, was Marian al druk bezig op internet. Zij deed al veldonderzoeken via nieuwsgroepen. In 1997 vestigde ze haar naam als cybergoeroe. Deze kreeg zij te danken aan haar boek: Face2face in cyberspace. Ook al was zij niet eens geïnteresseerd in de technische aspecten van internet, maar in de manier waarop de techniek ingrijpt in ons dagelijkse leven. Ook gaat zij met co-auteur Ira Matathia in op de consequenties van de digitalisering van het leven in: Trends van de toekomst. De laatste jaren is zij meer een allround trendwatcher, in plaats van dat zij zich bezig houdt met de bits en bytes. De laatste trend is volgens haar: de opkomst van de metroman. Dit is een man die zich op het gebied van cosmetica met dezelfde dingen bezig houdt als vrouwen. Zo interesseert hij zich ook in huidcrèmes.
Adjiedj Bakas werd in 2010 door de branchevereniging van marketeers, NIMA, uitgeroepen tot de meest invloedrijke trandwatchers. Hij werd eerder verkozen tot trendwatcher van het jaar 2009 en tot “Zwarte zakenman van het jaar 2008”.
Hij heeft zijn eigen trendpraktijk en doet eigen onderzoek en dat van verschillende andere (inter)nationale partners en partijen. Hiervoor werkte hij bij het omroep en was hij directeur van het trendcommunicatie bureau Dexter bv. Adjiedj Bakas is daarnaast o.a. lid van de Raad van Toezicht, van het COA (Centraal orgaan Opvang Asielzoekers en was lid van de jury voor de Zorginnovatieprijs 2008. Ook is hij columnist voor o.a. het vakblad Bouwkennis.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten