Waarschijnlijk kun je niemand bedenken die tegenwoordig geen gebruik maakt van Hyves. Na de enorme trend die is geweest bij MSN Messenger is het nu Hyves wat erg in is. Het is niet alleen mogelijk om het voor persoonlijke doeleinden te gebruiken maar ook voor zakelijke. Voor de verkoop van jezelf is je Hyves een uitstekend hulpmiddel. Verder gebruikt men het ook veel privé. Het belangrijkste streven hierbij is meestal het uitbreiden van de vriendennetwerk.
Microtrend: Hyves
Maxitrend: Sociaal contact
Megatrend: Globalisering
Cultuurmix
Door de globalisering lopen steeds meer culturen en godsdiensten door elkaar. Zo ook hier in Nederland, waar veel Islamitische mensen wonen. Er zijn tegenwoordig steeds meer Hollandse meisjes die Moslima willen worden, ze willen bij die steeds groter wordende groep horen. Andere culturen worden als interessant gezien, ze hebben iets wat de eigen cultuur niet heeft. Vandaar dat bepaalde elementen overgenomen worden.
Micro trend: Meer Nederlandse meisjes worden moslims
Maxi trend: Cultuurmix
Mega trend: Globalisering
Kortstondig twitteren
Meer dan 60 procent van de nieuwe Twitter-gebruikers is na een maand alweer afgehaakt. Dat meldt onderzoeksbureau Nielsen Online Research. De mini-berichtensite trekt wereldwijd iedere dag tienduizenden nieuwe mensen die zich registreren. ‘Twitter heeft het de afgelopen maanden lekker gedaan, maar slaagt er niet in om zijn komeetachtige groei vast te houden als gebruikers zo blijven weglopen’, aldus vicepresident David Martin van Nielsen. In maart steeg het aantal nieuwe unieke gebruikers op Twitter met meer dan 100 procent. Daarmee tweeten nu wereldwijd zo’n 14 miljoen mensen met elkaar. Martin schrijft op het Nielsen bedrijfsblog dat een retentiepercentage van 40 ‘een behoorlijk obstakel is voor succes op de lange termijn’. Volgens Martin hadden websites als Facebook en MySpace retentiepercentages die twee keer zo hoog waren.
Bron: De Pers, 4 mei 2009 http://www.twitter.com/
Microtrend: Kortstondig Twitteren
Meer dan 60 procent van de nieuwe Twitter-gebruikers is na een maand alweer afgehaakt. Dat meldt onderzoeksbureau Nielsen Online Research. De mini-berichtensite trekt wereldwijd iedere dag tienduizenden nieuwe mensen die zich registreren. ‘Twitter heeft het de afgelopen maanden lekker gedaan, maar slaagt er niet in om zijn komeetachtige groei vast te houden als gebruikers zo blijven weglopen’, aldus vicepresident David Martin van Nielsen. In maart steeg het aantal nieuwe unieke gebruikers op Twitter met meer dan 100 procent. Daarmee tweeten nu wereldwijd zo’n 14 miljoen mensen met elkaar. Martin schrijft op het Nielsen bedrijfsblog dat een retentiepercentage van 40 ‘een behoorlijk obstakel is voor succes op de lange termijn’. Volgens Martin hadden websites als Facebook en MySpace retentiepercentages die twee keer zo hoog waren.
Bron: De Pers, 4 mei 2009 http://www.twitter.com/
Microtrend: Kortstondig Twitteren
Maxitrend: Online community
Megatrend: Connectivity
Echte vrouwen
Binnen een paar seconden werd ze wereldberoemd: Susan Boyle, de Schotse vrouw die de sterren van de hemel zong in Britain’s Got Talent. Hummie van de Tonnekreek, hoofdredacteur van de eerste edities van Big Brother, ontwaart een nieuwe trend: ‘De vrouw zonder botox en nepborsten wint weer terrein. Dat zie je aan tv-sterretjes als Ugly Betty, waarin een zogenaamd lelijke vrouw beeldschoon blijkt te zijn. En Boyle past in die trend. Heel geruststellend voor veel vrouwen die nu in een druk huishouden aan de afwas staan: je leven kan altijd nog anders. Dat geeft hoop.’ Van de Tonnekreek wil niet beweren dat de tv-producenten het uiterlijk van Boyle expres wat onaantrekkelijk hebben gemaakt dan de werkelijkheid biedt. Maar: ‘De programmamakers hebben er ook niets aan gedaan het beeld te verfraaien.’
Bron: de Volkskrant, 25 april 2009 talent.itv.org
Microtrend: De naturelle vrouw
Binnen een paar seconden werd ze wereldberoemd: Susan Boyle, de Schotse vrouw die de sterren van de hemel zong in Britain’s Got Talent. Hummie van de Tonnekreek, hoofdredacteur van de eerste edities van Big Brother, ontwaart een nieuwe trend: ‘De vrouw zonder botox en nepborsten wint weer terrein. Dat zie je aan tv-sterretjes als Ugly Betty, waarin een zogenaamd lelijke vrouw beeldschoon blijkt te zijn. En Boyle past in die trend. Heel geruststellend voor veel vrouwen die nu in een druk huishouden aan de afwas staan: je leven kan altijd nog anders. Dat geeft hoop.’ Van de Tonnekreek wil niet beweren dat de tv-producenten het uiterlijk van Boyle expres wat onaantrekkelijk hebben gemaakt dan de werkelijkheid biedt. Maar: ‘De programmamakers hebben er ook niets aan gedaan het beeld te verfraaien.’
Bron: de Volkskrant, 25 april 2009 talent.itv.org
Microtrend: De naturelle vrouw
Gezondheid is het gezond zijn, het gevoel dat alles in orde is, zowel in lichamelijk, in geestelijk, als in maatschappelijk opzicht. Of iemand zich gezond voelt, is een subjectief oordeel. Niet iedereen zal bepaalde lichamelijke of geestelijke condities als gezond of ongezond beschouwen.
Een onderdeel van gezond leven is voldoende bewegen. Je lichaam heeft een half uur beweging per dag nodig.
De laatste jaren zijn er steeds meer mensen te dik en lui. Eerst werd daar niet veel om gegeven. Maar nu mensen de nadelen er van in gaan zien, gaan ze er toch steeds bewuster mee om. Vandaar dat zij meer gaan bewegen. En omdat niet iedereen fietsen op de sportschool aantrekkelijk meer vond, wordt er tegenwoordig op veel sportscholen zumba lessen gegeven. Zumba is een fitnessprogramma dat is gebaseerd op Latijns-Amerikaanse dans en muziek. Het is vergelijkbaar met aerobic.
Een onderdeel van gezond leven is voldoende bewegen. Je lichaam heeft een half uur beweging per dag nodig.
De laatste jaren zijn er steeds meer mensen te dik en lui. Eerst werd daar niet veel om gegeven. Maar nu mensen de nadelen er van in gaan zien, gaan ze er toch steeds bewuster mee om. Vandaar dat zij meer gaan bewegen. En omdat niet iedereen fietsen op de sportschool aantrekkelijk meer vond, wordt er tegenwoordig op veel sportscholen zumba lessen gegeven. Zumba is een fitnessprogramma dat is gebaseerd op Latijns-Amerikaanse dans en muziek. Het is vergelijkbaar met aerobic.
Microtrend: zumba
Maxitrend: genoeg beweging
Megatrend: gezondheid
Maxitrend: genoeg beweging
Megatrend: gezondheid
Fotomodellen wegen nu gemiddeld 23% minder dan de gemiddelde vrouw, 20 tot 30 jaar geleden was dat nog 8%. Nieuwe technieken zoals grafische computerprogramma's maken het mogelijk om elke onvolkomenheid netjes weg te retoucheren. Voor de gewone vrouwen en mannen wordt het dan ook hoe langer hoe moeilijker om te beantwoorden aan de perfectie uit de modebladen. Toch doen mensen hun best om er ook zo uit te zien. Ze willen erbij horen. Ze willen ook de perfectie uitstralen die de modebladen uitstralen.
Ook celebritys hebben een strijd met elkaar om het dunst te zijn. Vandaar dat er tegenwoordig een ‘size zero’ op de markt is gebracht. Wie hier in past, is dun genoeg om erbij te horen.
Microtrend: maat 0/dun zijn
Maxitrend: erbij horen
Megatrend: groepering
Ook celebritys hebben een strijd met elkaar om het dunst te zijn. Vandaar dat er tegenwoordig een ‘size zero’ op de markt is gebracht. Wie hier in past, is dun genoeg om erbij te horen.
Microtrend: maat 0/dun zijn
Maxitrend: erbij horen
Megatrend: groepering
Smartphones
iedereen heeft nu een smartphone. met de smartphone van nu kan je bijna alles. Films bkijken, internetten, muziek beluisteren het kan allemaal. vroeger waren de mobiele telefoons kleiner en nu worden ze steeds wat groter. van de knopjessyteem naar de touchscreen
Microtrend: smartphone
macrotrend:overal en altijd breikbaar zijn (online)
maxitrend: technolisering
iedereen heeft nu een smartphone. met de smartphone van nu kan je bijna alles. Films bkijken, internetten, muziek beluisteren het kan allemaal. vroeger waren de mobiele telefoons kleiner en nu worden ze steeds wat groter. van de knopjessyteem naar de touchscreen
Microtrend: smartphone
macrotrend:overal en altijd breikbaar zijn (online)
maxitrend: technolisering
Geen opmerkingen:
Een reactie posten